Factors Developing Tobacco Marketing from the Perspective of Tobacco Producers: A Case Study of Boghmach Rural District in Chenaran County

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Geography, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Department of Geography, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

Agricultural marketing starts from production planning and continues to the last step after harvest, i.e. selling and gaining customer satisfaction. The purpose of this study was to identify factors developing tobacco marketing, considering the specialization of tobacco cultivation in Boghmach Rural District, Chenaran County. The research is a descriptive-analytical one. The statistical population of the study were tobacco producers and market agents in Boghmach. Based on Cochran’s Formula, 110 people were selected as the sample. Through extensive documentary and field studies, 29 factors were identified as promoting tobacco marketing in Boghmach and then surveyed using a five-point Likert scale questionnaire. The identified factors were categorized under 9 main components (with 72.5% of the total variance), using exploratory factor analysis. These components include, respectively, high capability of tobacco producers (14.6% of the variance), ending the monopoly of tobacco company (11.8% of the variance), specialization in cultivation, production and processing of tobacco (10.9% of the variance), existence of foreign market suitable for tobacco (8.5% of the variance), existence of domestic market suitable for tobacco (6.5% of the variance), tobacco processing at the origin (5.8% of the variance), relative agency of tobacco producers in the market (5.5% of the variance), government supervision over tobacco market (4.7% of the variance), and the capacity required to expand tobacco activity (3.7% of the variance). The results of Grey Relational Analysis (GRA) showed that, in terms of tobacco marketing, Boghmach is the main center for tobacco production in Chenaran and Razavi Khorasan Province, and it is the starting point of tobacco marketing in the province. Considering the production of 80% of Razavi Khorasan tobacco in Boghmach and the specialization of cultivation, it is suggested that appropriate planning be done for better marketing in the country and abroad based on the factors identified. 

Keywords


احسان، عبدالرحمن، سلیمان‌زاده، زهرا سادات، و حقیقی، محمد (1389). بررسی بازاریابی مرکبات دزفول، اقتصاد کشاورزی و توسعه، 18 (72). 17-1. https://doi.org/10.30490/aead.2011.58784
احمدوند، محمدرحیم، و نجف‌پور، ذبیح الله (1385). محاسبه و تحلیل شاخص‌های فیزیکی مزیت نسبی تولید دانه‌های روغنی در ایران در سال 1382، پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 14 (37). 15-5. http://qjerp.ir/article-1-292-fa.html
اکبری، نعمت الله، عصاری، عباس، و مرتضوی، سیدابوالقاسم (1387). بررسی مزیت نسبی صادرات محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: استان اصفهان). پژوهشی دانشگاه اصفهان، 31 (3). 20- 1. https://www.sid.ir/paper/24279/fa
آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی (1394). اداره آمار و اطلاعات.
بریم نژاد، ولی، و شم‌آبادی، محمدعلی (1386). نقش شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در بازاریابی محصولات نیچ، اقتصاد کشاورزی، 1(3). 157- 139. https://civilica.com/doc/46857
پاسبان، فاطمه (1390). بررسی و تحلیل ساختار بازار و مزیت نسبی صادراتی انگور و سیب جهان و ایران (طی دوره 1990 تا 2008). پژوهش‌های اقتصادی، 11(40). 183- 155. https://journals.atu.ac.ir/article_2568.html
توسلی، بهاره، خلیفه سلطانیان، فرشته السادات، چیذری، محمد، و پزشکی راد، غلامرضا (1386). بررسی وضعیت و تنگناهای بازاریابی محصولات کشاورزی ایران، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، مشهد. 11-1. https://civilica.com/doc/46863
چگینی، سمیه، شمس، علی، قیدی، احمد، و کرمی دهکردی، اسماعیل (1394). عوامل مرتبط با رفتار بازاریابی (نحوه فروش) زیتون کاران شهرستان طارم، راهبردهای توسعه روستایی، 2(3). 286- 271. https://doi.org/10.22048/rdsj.2015.15049
حبیب پور، کرم، و صفری، رضا (1391). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمی). تهران: نشر لویه.
حمزه نیالهی، بهمن (1393). بررسی عوامل پیشبرنده و بازدارنده بازاریابی محصولات کشاورزی از دیدگاه کارشناسان سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، رشته مهندسی کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، استاد راهنما، مهرداد نیکنامی.
خسروی، مجید، شمس، علی، قلی زاده، حیدر، و هوشمندان مقدم فرد، زهرا (1396). بررسی عوامل مرتبط با شیوه فروش محصول تولید شده توسط زعفران کاران شهرستان قائن، زراعت و فناوری زعفران، 5(1). 105-91. https://doi.org/10.22048/jsat.2017.50866.1155
رادی‌پور، ایمان، و بریم‌نژاد، ولی (1392). تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی محصولات شناسنامه‌دار (مطالعه موردی: تخم مرغ نشان دار تهران). مدیریت بازاریابی، 19(1). 66- 47. https://jomm.srbiau.ac.ir/article_1004.html?lang=fa
رضوانی، محمدرضا، صادق‌لو، طاهره، رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، و فرجی سبکبار، حسنعلی (1392). توسعه و اعتبارسنجی شاخص‌های مؤثر در شبکه فضایی بازاریابی محصول شیر در مناطق روستایی، پژوهش‌های روستایی، 4(4). 824-793. https://doi.org/10.22059/jrur.2013.50420
روزنامه دنیای اقتصاد (1392). http://donya-e-eqtesad.com/news/773169)).
سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، (1400). سالنامه آماری بخش کشاورزی استان خراسان رضوی، اداره آمار و اطلاعات کشاورزی.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (1393). وزارت جهاد کشاورزی.
سپهردوست، حمید، و امامی، سوده السادات (1390). بررسی مزیت نسبی و سیاست‌گذاری دولت در تولید گردوی استان همدان، دانش کشاورزی و تولید پایدار، 21(4). 50- 41. https://sustainagriculture.tabrizu.ac.ir/article_1079.html
شرکت دخانیات ایران (1396). دخانیات مشهد و واحدهای تابعه دخانیات خراسان رضوی.
شیرخدایی، میثم، فلاح لاجیمی، حمیدرضا، و فضل اله تبار لداری، مریم (1397). ضدبازاریابی مصرف دخانیات و اولویت‌بندی راهکارها با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره، مدیریت بازرگانی، 10(3). 566-547. https://doi.org/10.22059/jibm.2018.249042.2895
صبوری، محمدصادق، ملک محمدی، ایرج، چیذری، محمد، و حسینی، سیدمحمود (1390). جهت‌گیری‌های آتی نقش‌های ترویج در توسعه کشاورزی از منظر کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی، روستا و توسعه، 14(4). 26-1. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.59139
غنجی، مستانه، خشنودی‌فر، زهرا، و ایروانی، هوشنگ (1390). تحلیل مولفه‌های پیش‌برنده در توسعه واحدهای گلخانه‌ای (مطالعه موردی: شهرستان ورامین). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 42(3). 411-403. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084838.1391.422.3.10.9
فرزین، محمدرضا (1386). آسیب‌شناسی شبکه توزیع شیر در ایران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15(59). 96- 76. https://doi.org/10.30490/aead.2007.58886
قاسمی، مریم، و حسینی کهنوج، سیدرضا (1399). تحلیل چالش‌های عمده بازاریابی تنباکو در سکونتگاه­های روستایی استان خراسان رضوی، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای روستایی، 15(51). 58-41. https://jshsp.rasht.iau.ir/article_672782.html
قدمی آقبلاغی، زهرا، افشار، پروین، حسینی، محمدحسین، قراباغی، اعظم، و افشار، مه‌سان (1395). بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر گسترش تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی دانش‌بنیان در ایران با توجه به تغییر اقلیم، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پایه پیشرفت. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27835464.1396.6.22.4.3
کر، عبدالحلیم، و شریف‌زاده، محمدشریف (1395). تحلیل مسائل و مشکلات کشت توتون در استان مازندران، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2 (4): 899-887. https://doi.org/10.22080/eps.2021.3197
کلانتری، خلیل، عبدی، رهنما، و موحد محمدی، حمید (1389). عوامل پیش برنده و بازدارنده ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در استان خراسان شمالی، اقتصادکشاورزی و توسعه، 18(70). 37-19. https://doi.org/10.30490/aead.2017.59071
مرکز آمار ایران (1395). سالنامه آماری خراسان رضوی.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1396).
یادآور، حسین، حجازی، یوسف، حسینی، سیدمحمود، و صالح، ایرج (1389). تعیین مولفه‌های ترویج بازاریابی گل و گیاهان زینتی، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 41(4). 522-513. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084838.1389.412.4.10.3
Anggi Gumilang, D., Daryanto, A., Arifin, B. & Wibowo, R. (2014). Analysis On Competitiveness Of Tobacco Crop Case Study: Pt. Perkebunan Nusantara X And Growers In Jember Area, International Journal of Information Technology and Business Management, 25(1). 62- 70. https://www.jitbm.com/jitbmvolume25/
Chalwe, S. (2011). Factors Influencing Bean Producers’ Choice Of Marketing Channels In Zambia. Msc Thesis. Ms M. Mwinga & Dr. G. Tembo. 1-60. http://dspace.unza.zm/handle/123456789/4497
Chokera, F., Ngwenya, T., and Njovo, M. (2014). The Role of Agricultural Marketing on Empowering Rural Farmers In Masvingo Province, Zimbabwe, European Journal of Business and Management, 6(3). 153- 163. www.iiste.org
Crawford, I. M. (1997). Agricultural and food Marketing management: Marketing and agri business texts. [On line]. Available on https://fao.org/DacReP/004W324oE 8320E00.htm
Geoffrey, S. K., Hillary. B, K., Jonah, K, O. and Timothy, O. (2015). Factors Influencing the Choice of Marketing Outlets among Small-Scale Pineapple Farmers in Kericho County, Kenya, International Journal of Regional Development. 2(2). 1-11. https://www.macrothink.org/journal/index.php/ijrd/article/view/6237/6721
Jari, B. & Fraser, G.C.G. (2009). An analysis of institutional and technical factors influencing agricultural marketing amongst smallholder farmers in the Kat River Valley, Eastern Cape Province, South Africa, African journal of agricultural research. 4(11). 1129-1137. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20103008129
Pikousova, K. & Prusa, P. (2011). Deterministic Factors For Choosing Of Distribution Model, 3(4). 91- 97. https://aosp.upce.cz/index.php/perner/article/view/833
Tuna, E., Georgiev, N. & Nacka, M. (2013). Competitiveness analysis of the tobacco sub-sector in the Republic of Macedonia. Agroeconomia Croatica 3(1), 53- 60. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.172560