Analysis of effective criteria on the future status of indigenous knowledge of villagers in the livability of rural Areas (Case study: villages in Tehran's 19th region)

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D student of Geography and Rural Planning Department, Yadegar-e-Imam khomeini(RAH) Shahre Rey Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Geography Department. Yadegar-e-Imam Khomeini(RAH)Shahre Ray Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Geography and Rural Planning Department, Yadegar-e-Imam khomeini(RAH) Shahre Rey Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran

Abstract

Today, the use of indigenous knowledge in rural development planning has been considered by planners, managers and sociologists. So that indigenous knowledge is considered as a valuable resource for the process of rural livability. In this regard, the purpose of this study is to Analysis of effective criteria on the future status of indigenous knowledge of villagers in the livability of rural Areas (Case study: villages in Tehran's 19th region). The present research is descriptive-analytical in terms of research method and quantitative in terms of nature and applied-developmental in terms of purpose. It is a data collection tool, library and field (interview and questionnaire). Due to the nature of this research, the structural analysis method using MIC MAC software has been used. The statistical population of the present study includes 15 experts and experts in the field of indigenous knowledge and rural livability studies in Tehran who were selected using targeted sampling. In this regard, after holding initial meetings, 44 variables in the form of 4 general dimensions were identified as primary variables. Finally 9 factors (empowerment, Increase income and savings, Entrepreneurship and group and family job creation in agricultural and livestock jobs, Using animal manures instead of chemical fertilizers in agriculture and reducing costs, Cooperation and social participation within the group and between groups among the villagers (harvest, etc.), Creating a spirit of independence and self-sufficiency in productions, Rehabilitation of rural housing, Consult with neighbors and relatives, Cooperation and partnership with the Housing Foundation in the preparation and implementation of pilot projects and reduction of waste of agricultural products) they were selected as key criteria affecting the future status of indigenous knowledge of villagers in the livability of rural areas in Tehran's 19th district.

Keywords


  • آقاجان­تبار، فریدون، طبری کوچکسرایی، مسعود و محمودی، جلال (1400). نقش دانش بومی در اشتغال، درآمد افراد محلی و حفاظت از جنگل های هیرکانی از دیدگاه ساکنین منطقه واز، شهرستان نور. دو فصلنامه بوم­شناسی جنگل­های ایران، دوره 9، شماره 17، صص 123-132.
  • احمدی، فاطمه و سجادی، اشرف (1391). بررسی مولفه های بازدارنده توسعه پایدار روستایی از دیدگاه کارشناسان. نشریه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 5. شماره 3 (پیاپی 19)، صص 69-80.
  • بذرافشان، جواد و طولابی­نژاد، مهرشاد (1395). اثرات دانش بومی بر توسعه دهستان میانکوه شرقی با تأکید بر اقتصاد دامداری. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، دوره 5، شماره 18، صص 165-187.
  • بندانی، میثم، میرلطفی، محمود رضا، کدیور، زری و سنجرانی، زهره (1394). بررسی و نقش دانش بومی در کشاورزی و جایگاه آن در فرآیند توسعه پایدار. همایش ملی عمران و معماری با رویکردی بر توسعه پایدار، فومن.
  • بوذر جمهری، خدیجه (1385). دانش کشاورزی بومی جنسیتی و نقش آن در توسعه روستایی، پژوهش زنان. دوره 4. شماره 3. صص 97-116.
  • بوزرجمهری، دکتر خدیجه، اسماعیلی، آسیه و رومیانی، احمد (1396). نقش دانش بومی روستاییان در زیست‌پذیری مناطق روستایی مورد شناسی: روستاهای دوین و توکور شهرستان شیروان. فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه­ای، دوره 7، شماره 24، صص 93-110.
  • جمعه­پور، محمود (1394). بومی‌سازی در عرصه توسعه روستایی و نقش دانش بومی در فرآیند آن. دو فصلنامه دانش های بومی ایران. دوره 1، شماره 2، صص 50-79.
  • چمبرز، رابرت (1381). چالش با حرفه­ها؛ عرصه­های چالش در توسعهی روستایی، ترجمهی علیرضا خرمایی، تهران: نشر ارغنون.
  • حسین کفاش، حسین، طالشی، مصطفی و رحیمی، حسین (1397). نقش دانش بومی در پایداری منابع آب در جنوب خراسان رضوی مطالعه موردی شهرستان بجستان. دو فصلنامه دانش های بومی ایران، دوره 5، شماره 10، صص 223-274.
  • خراسانی، محمدامین و اکبریان رونیزی، سعیدرضا (1399). ارزیابی زیست‌پذیری در نواحی روستایی پیراشهری (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان شیراز). فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، دوره 10، شماره 40، صص 133-146.
  • دشتی، سولماز، منوری، سید مسعود و سبزقبایی، غلامرضا (1387). راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار روستایی با استفاده از ارزیابی توان محیط زیست حوضه آبخیز زاخرد. مجله علوم محیطی، سال 6، شماره 2، صص 77-86..
  • سالنامه آماری استانداری تهران (1399). استانداری تهران.
  • شاه­حسینی، علیرضا (1398). دانش بومی در چنبره تحولات روستاهای پیراشهری مورد: روستاهای کرند و فرور در شمال شهر گرمسار. توسعه فضاهای پیراشهری، دوره 1، شماره 1، صص 67-82.
  • عباسی، اسفندیار و عمادی، محمدحسین (1383). دانش بومی و توسعه پایدار: چاره‌ها و چالش‌ها. ناشر وزارت جهاد سازندگی، آموزش و ترویج، معاونت امور دام.
  • عربیون، اابولقاسم (1385). دانش بومی: ضرورتی در فرآیند توسعه و ترویج. نشریه روستا و توسعه، دوره 9، شماره 1، صص 81-136.
  • علویزاده، سیدامیرمحمد، کیومرث، سمانه، ابراهیمی، الهام و علیپور، مرضیه (1398). تحلیل زیست پذیری سکونتگاه های روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کاشمر). پژوهش و برنامه ریزی روستایی، دوره 8، شماره 2 (25 پیاپی)، صص 97-114.
  • علی اکبری، اسماعیل، پوراحمد، احمد و جلال آبادی، لیلا (1397). شناسایی پیشران های مؤثر بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آینده پژوهی. گردشگری و توسعه، دوره 7، شماره 1، صص 156-178.
  • علیایی، محمد صادق و کریمیان، حبیب­االله (1390). بررسی رویکرد برنامه های توسعه روستایی در ایران با تاکید بر نقش و جایگاه دانش بومی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال 3، شماره 3، صص 85-101.
  • عنابستانی علی اکبر، انزایی الهه و بهزادی، صدیقه (1395). اثرپذیری الگوی مسکن روستایی از تغییرات فرهنگی و اجتماعی روستاییان مورد: شهرستان نکا. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، دوره 5، شماره 16، صص۲۱-۴۲.
  • فولادی، الهه، ارمغان، سیمین، دانیالی، تهمینه و همتی، محمد (1400). تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه فضاهای پیراشهری با تاکید بر زیست‌پذیری اقتصادی و اجتماعی (مورد مطالعه: روستاهای منطقه ۱۹ تهران). توسعه فضاهای پیراشهری, دوره 3، شماره 2، صص 185-204.
  • قادری، رضا و حاجی زاده، ایوب (1394). ضرورت توسعه روستایی و نقش آن در توسعه ملی. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط­زیست پاک، همدان.
  • کفاش، حسین، طالشی، مصطفی و رحیمی، حسین (1397). نقش دانش بومی در پایداری منابع آب در جنوب خراسان رضوی مطالعه موردی شهرستان بجستان. دو فصلنامه دانش های بومی ایران، دوره 5، شماره 10، صص 223-274.
  • گل محمدی، فرهود و طباطبایی، مهدیه و مستقیم، مسعود (1400). صنایع دستی و هنرهای سنتی در حفظ میراث فرهنگی، دانش بومی، جذب گردشگران، اشتغال و امرار معاش پایدار مردم روستایی خراسان جنوبی. پنجمین کنگره بین­المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران. تبریز.
  • هادی­زاده بزاز، مریم (1385). مدیریت بحران و کاهش آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی. تهران، انتشارات آذر برزین.
  • Appiee tiu, S. (2007). the role of indigenous knowledge in biodiversity conservation: implications for conservation education in Papua New Guinea. Thesis for the degree of Master of Science, environmental education. New Zealand: university of Waikato.
  • Barnhardt, K.A. (2005). Indigenous knowledge systems/ Alaska native Ways of knowing, Anthropology and Education Quarterly, 36 (1). PP 11-21.
  • Hill, R, Walsh, F, Davies, J, Sparrow, A, Mooney, M, Council, C.L, Wise, R.M, Tengö, M. (2020). Knowledge co-production for Indigenous adaptation pathways: Transform post-colonial articulation complexes to empower local decision-making, Global Environmental Change. Vol 65. 102161.
  • Jigyasu, R. 2002. Reducing disaster vulnerability through local knowledge and capacity, the Case of Earthquake prone Rural Communities in India and Nepal, Department of Town and Regional Planning.
  • Larice, M. A. (2005). Great Neighborhoods: The Livability and Morphology of High-Density Neighborhoods in Urban North America. University of California, Berkeley.
  • Syafwina, S. (2014). Recognizing Indigenous Knowledge for Disaster Management: Smong, Ealy Warning System from Simeulue Isiand, Aceh. procedia Environmental Sciences 20, PP 571- 582.