The purpose of the research was to investigate factors influencing the duration of stay of tourists in Mashhad ecolodges. It is an applied, descriptive-analytical survey. The unit of analysis included two phases: The first phase contains all tourists who visited Mashhad ecolodges in spring, 2019, and the second phase included academic experts and scholars. Purposive sampling was used for data collection. Therefore, 146 tourists were selected as the sample in the first phase. In the second phase, 20 academic experts and scholars (up to saturation point) were selected as the sample via purposive sampling. SPSS, EXPERT CHOISE, and Fuzzy Vikor Model were used for data analysis. Expert Choice Software was used to rank the factors influencing the duration of stay in ecolodges from experts’ view. Beautiful scenery was ranked as the most important factor (weight = 0.100), and festivals had the lowest rank (0.30). Then, Fuzzy Vikor Model was used to rank Mashhad ecolodges based on the duration of stay of tourists. From among the ecolodges, the following ones had the highest and the lowest rank respectively: Uncle Ne’mat Cottage, weight = 0.257; Arg Kang Ecolodge, weight = 0.213; Varjavand Mansion, weight = 0.207; Radkan Arg, weight =0.100; Mazhal, weight = 0.087; Shahrbanoo, weight = 0.075; and Kang Kohan, weight = 0.060.
امیرحاجلو، الهام، تولایی، سیمین، زنگانه، احمد، زنگانه، ابوالفضل(1392). ارزیابی و اولویت بندی اثرات گردشگری در سطح ملی با استفاده از تکنیک Topsis . فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، دوره 3 ،شماره 10 ،صص.26-15.
پاپلی یزدی، محمد حسین،سقایی، مهدی(1386). گردشگری (ماهیت و مفاهیم).تهران: انتشارات سمت.
جانی، سیاوش. دنیابین، فهیمه (1396). بررسی عوامل موثر بر تعداد و طول اقامت گردشگران ملی: مطالعه بین استانی. مجلهی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال ششم. شمارهی 22. صص 30-53.
رفیعی، هادی، پارساپور، سارا، رهنما، علی(1395). عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (مورد مطالعه شهر مشهد).دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، دوره 4. شماره 7،صص 8-35.
زارع مهرجردی، محمد رضا، ضیاء آبادی، مریم( 1392). ارزش طبیعت-گردی حفاظت از منطقه تفریحی-گردشگری شیرکوه یزد.علوم و تکنولوژی محیط زیست. دوره 16،شماره 1، صص123-131.
سلیمانی مقدم، محمد، اسالمی، قاسم(1390). نقش زیر ساختهای اقامتی در فعالیتهای گردشگری شهر رشت،چشم انداز جغرافیایی ). مطالعات انسانی، دوره6 ،شماره 17 ،صص115-105.
شاه آبادی، ابوالفضل، سیاح، علی(1392). تاثیر زیر ساختهای اقتصادی بر گردشگری، رویکرد پنل دیتا، مقایسهی تطبیقی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته. مجله برنامه ریزی و توسعه،گردشگری، دوره 2 ،شماره 7 ،صص43-25.
کیانی، زهره(1387). برند مقصد گردشگری و نقش آن در وحدت ذی نفعان صنعت گردشگری. محموعه مقالات سمینار تغییرات محیطی، توسعه گردشگری و کاهش فقر، تهران.
نصرالهی،خدیجه، جهانبازی، ندا، ناصری، طاهره(1391). رده بندی استانهای کشور برحسب جاذبه های گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری ، دوره 17،شماره 28،ص9.
نظری، محسن، اسفیدانی، محمد رحیم، طباطبائی، سید مهدی (1396). ارزیابی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران بین المللی به ایران با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصادی، دوره 52 ،شماره1،صص215-243.
هریسچیان، مهدی،آذری، عادل، محمودزاده، حسن، شریزاده، عادل(1397). ارزیابی عوامل موثر بر طول اقامت و ماندگاری گردشگران (نمونه موردی: شهر تبریز).کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز.
Abdollahzade Hanji., Nahid. Taghipour, Mohammad 2015. Identify and Prioritize Suitable Areas for Ecotourism Development using MultiCriteria Analysis for the Development of the Tourism Market in Iran (Nathanz City). International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. ISSN (Online): 2319-8753 ISSN (Print): 2347-6710.
Barros, C.P., Butler, R. and Correia, A. (2010). The length of stay of golf tourism: A survival analysis, Tourism Management, Vol. 31, Issue. 1, PP: 13-21.
Bunruamkaew, KH.; Murayama, Y. ( 2011) Site Sustainability Evaluation for Ecotourism Using GIS and AHP: A Case Study of Surat Thani Province, Thailand, Procedia Social and Behavioral Sciences, 21, P. 269 – 278.
Cater, E. (2000). Ecotourism in the third world; Problems and prospect for sustainability, Tourism Management.
Duman, Teoman. & Ozbal, Okai. & Duerod, Malcolm. (2018) The role of affective factors on brand resonance: Measuring customer‐based brand equity for the Sarajevo brand, Journal of Destination Marketing & Management, Vol.8, pp.359- 372-
Hu, Y. and Ritchie, J.R. (1993). Measuring destination attractiveness: A contextual approach, Journal of Travel Research, 32)2(: 25-34.
Jaafar, M. and Khoshkam, M. (2014).Length of Stay and Tourism Facility Assessment: The Viewpoint of Malaysian Tourists at Langkawi, Article available at http://www.shs-conferences.org.
Kani, Yusuf. & Yuhanis, Abdul.Aziz. Sambasivan, Murali. & Bojei, Jamil. (2017) Antecedents and outcomes of destination image of Malaysia, Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol.32, pp.89-90
Kazuzuru, B. (2014). Determinants of Tourist Length of Stay in Tanzania, International Journal of Business and Social Science, 5(9): 204-214
Lai,W-H., Quang Vinh,N (2012). A Study of Analyzing the Selection of Promotion Activities and Destination Attributes in Tourism Industry in Vietnam From the Perspective of Tourism Industrial Service Network (TISN). International Journal of Social and Human Sciences 6 2012, 330-336.
MohammadianMosammam, Hassan, and et al, 2017. Typology of the ecotourism development approach and an evaluation from the sustainability view: The case of Mazandaran Province, Iran, Tourism Management Perspectives. Volume 18, April 2016, Pages 168-178
Seba, JA. (2012) Ecotourism and Sustainable Tourism: New Perspectives and Studies, Apple Academic. Press, Inc. International Standard Book, Number 13: 978.
Stefanica, M., &Valvian.Gomez. M. 2010. Development, Studies and Scientific Researches-Econimic Edition.15.pp480-486.
Vanhove, N. (2005). The Economics of Tourism Destinations, U.K. Elsevier Publishing.
Yusup, M.F., Kanyan, A., Kasuma, J., Kamaruddin, H. and Adlin, J. (2016). Determinants of factors and the growth of tourism industry in Langkawi Island, Journal of Scientific Research and Development, 3(2): 13-20.
Zabkar, v.Brencic, M., and Dmitrovic, T. (2010).Modeling perceived quality, visitor satisfaction and behavioral intentions at the destination level. Tourism Management 31. 537-546
Naim Abadi, N. and Javan, F. (2020). An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts. Village and Space Sustainable Development, 1(1), 69-84. doi: 10.22077/vssd.2020.3551.1004
MLA
Naim Abadi, N. , and Javan, F. . "An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts", Village and Space Sustainable Development, 1, 1, 2020, 69-84. doi: 10.22077/vssd.2020.3551.1004
HARVARD
Naim Abadi, N., Javan, F. (2020). 'An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts', Village and Space Sustainable Development, 1(1), pp. 69-84. doi: 10.22077/vssd.2020.3551.1004
CHICAGO
N. Naim Abadi and F. Javan, "An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts," Village and Space Sustainable Development, 1 1 (2020): 69-84, doi: 10.22077/vssd.2020.3551.1004
VANCOUVER
Naim Abadi, N., Javan, F. An Analysis of Factors Influencing Tourists’ Stay in Mashhad Ecotourism Resorts. Village and Space Sustainable Development, 2020; 1(1): 69-84. doi: 10.22077/vssd.2020.3551.1004