طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه کانون های گردشگری بیابانی(مورد مطالعه بیابان لوت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 استادیارگروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

کارآفرینان گردشگری در مقیاس کوچک نقش مهمی در توسعه مقاصد گردشگری طبیعی از جمله بیابان‌گردی بازی می‌کنند و ایجاد مدل‌های تجاری رقابتی و بازاریابی می‌تواند برای موفقیت این کارآفرینان و مقاصد طبیعی که در آنها زندگی می‌کنند بسیار اهمیت داشته باشد. چارچوب‌های مدل کسب‌وکار سنتی به اندازه کافی ویژگی‌های منحصربه‌فرد گردشگری طبیعت گرا و کارآفرینان آن، مانند ارزش‌های غیراقتصادی و مبتنی بر طبیعت را نشان نمی‌دهند. پهنه بیابان لوت بین سه استان و روستاهای شاخص بیابان‌گردی از جمله خراسان جنوبی (ده سلم)، کرمان(شهداد) و سیستان و بلوچستان(آبخوران)واقع گردیده که دارای ظرفیت منحصر به فرد جهت توسعه گردشگری است. یکی از چالش های رونق و ارتقاء گردشگری در این کانون ها بازاریابی سنتی و نسبتاً ضعیت گردشگری و کارافرینی است. بنابراین، توسعه دانش در مورد مدل های کسب و کار برای کارآفرینان گردشگری طبیعت گرا نیازمند یک رویکرد نظری جایگزین است. این پژوهش با هدف طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه کانون های گردشگری با روش توصیفی – تحلیلی و مدل داده تئوری داده بنیاد بین 50 نفر از نخبگان، کارافرینان و تورگردانان در روستاهای(ده سلم،شهداد و آبخوران) انجام گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که شرایط علی اثر گذار بر طراحی مدل بازاریابی کارافرینانه شامل ابعاد اجتماعی، شرایط مقصد،توسعه گردشگری مقصد، رشد کارافرینی می باشد. همچنین شرایط مداخله گر شامل برقراری ارتباط،سرمایه گذاری جدید،پیش بینی پذیری است و شرایط زمینه ای شامل جمع آوری منابع، سرمایه های انسانی موجود در مقصد و بهره وری می باشد. و نهایتاً شایسته سالاری، ایجاد موازین حسن اجرای بهینه، سرعت و دقت، ارتقاء کارآفرینی و گردشگری پیامدهای راهبردی شناخته می شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات