تبیین عوامل موثر در توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری (مورد مطالعه شهرستان آباده)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار،گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران

3 استاد دانشکده علوم زمین، گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، تهران، ایران

چکیده

در راستای توسعه روستاها با رویکرد گردشگری عوامل مختلفی موثر هستند که برای نواحی نیمه خشک از جمله شهرستان آباده این عوامل متفاوت است. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری از نوع طبیعی و تاریخی-فرهنگی است که با توجه به موقعیت استقرار آن در مسیر شیراز، می توان جایگاه بهتری داشته باشد. هدف پژوهش تبیین عوامل موثر در توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری در نواحی نیمه خشک ایران است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری داده ها از طریق پیمایشی است. جامعه آماری را ساکنان روستایی و کارشناسان تشکیل داده که بر اساس فرمول کوکران 372 نفر از ساکنان و 50 نفر از کارشناسان به عنوان حجم نمونه تعیین شد. روایی پرسش نامه از طریق نخبگان تایید و پایایی نیز با تکمیل 30 پرسش نامه و محاسبه نتایج از طریق ضریب کرونباخ بیشتر از 70/0 تایید شد. نتایح تحلیل عاملی نشان داد که از دیدگاه جامعه محلی، 19 عامل در توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری با تبیین860/75 درصد موثر هستند. این عوامل در سه عامل کلان شامل برنامه ریزی اقتصادی، زیرساختی و اجتماعی(069/55 درصد)، توسعه خدمات و دانش عمومی(528/14 درصد) و مدیریت، امنیت و آموزش(262/6) دسته بندی می شوند. همچنین از دیدگاه کارشناسان، به ترتیب مهمترین عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید در زمینه توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری شامل روحیه قوم گرایی و جمع گرایی در روستاها با وزن نهایی (388/0)؛ کمبود اقامتگاه گردشگری در روستاها با وزن نهایی (427/0)؛ امکان جذب سرمایه گذاری از بخش خصوصی و همچنین افزایش سطح درآمد و اشتغال مردم روستاها به طور مشترک با وزن نهایی (375/0)؛ خشکسالی و کم آبی در سال های اخیر با وزن نهایی (523/0) هستند. بهترین استراتژی برای هموارسازی و تحقق توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری، استراتژی تنوع تعیین شدکه مهمترین آنها شامل جذب سرمایه در حوزه گردشگری و برندسازی آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات