تحلیل شاخص‌های بوم‌گردی با تأکید بر رویکرد کارآفرینی روستایی (مورد: روستاهای بوم‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه جغرافیا، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه آموزش جغرافیا، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در عصر حاضر، بسیاری از برنامه‌ریزان اجتمـاعی- اقتـصادی معتقدند که بوم‌گردی به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم در توسعه پایدار روستایی در مرکز توجه اندیشمندان، مجامع توسعه و دستور کار دولت‌ها قرار دارد. در این راستا سنجش وضعیت شاخص‌های بوم‌گردی با رویکرد کارآفرینی روستایی برای توسعه و تقویت آن و در فرایند توسعه روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی وضعیت شاخص‌های بوم‌گردی کارآفرینی محور در روستاهای بوم‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بوده و برای گردآوری داده‌ها از مطالعات اسنادی و میدانی و ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای ساکن در 15 روستای بوم‌گردی استان است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 281 خانوار انتخاب و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای و فریدمن انجام گرفت. نتایج نشان داد میانگین تمام ابعاد و شاخص‌ها کمتر از میانة نظری 3 است. همچنین بیشترین میانگین متعلق به بعد فردی و روان‌شناختی با میانگین 80/2 و کمترین میانگین مربوط به بعد زیرساختی و فنی با میانگین 62/2 است. نتایج آزمون تی تک نمونه‌ای نیز نشان داد در تمام ابعاد، میانگین واقعی از 3 کوچک‌تر و در حد متوسط به پایین است. بر مبنای این نتایج، مهم‌ترین مشکل بوم‌گردی با رویکرد کارآفرینی در روستاهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد، ناشناخته بودن مقوله بوم‌گردی با رویکرد کارآفرینی، حمایت مالی و اقتصادی پایین، عدم دسترسی به آموزش، مشاوره و تجربیات کم، عدم توجه به سازگاری زیست‌محیطی و نهادسازی و شبکه‌سازی در بوم‌گردی، فناوری ارتباطات و اطلاعات و مهارت-دانش فنی پایین است که منجر به نامطلوب شدن وضعیت موجود بوم‌گردی با رویکرد کارآفرینی در روستاهای بوم‌گردی استان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات