اثربخشی اقتصادی آموزش‌های ترویجی در دهستان‌های شهرستان آستارا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد، آستارا، ایران

2 دانشیار گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد اسلامی، آستارا، ایران

3 استادیار گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد اسلامی، آستارا، ایران

چکیده

امروزه آموزش‌های ترویجی و کسب مهارت نقش مهم و اساسی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جوامع ایفاد می‌نماید. با توجه به آموزش‌های ترویجی می‌توان به توسعه پایدار در روستا دست یافت و آن را تقویت نمود. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی ابعاد اقتصادی آموزش‌های ترویجی در نقاط روستایی می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، ماهیت و روش آن توصیفی-تحلیلی و برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه‌ای و پیمایش میدانی استفاده شده است. قلمرو مکانی پژوهش سکونتگاه‌های روستایی شهرستان آستارا می‌باشد که طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 دارای 28443 نفر جمعیت روستایی است. برای انتخاب نمونه آماری از فرمول کوکران و با 50 درصد احتمال وجود صفت در جامعه آمار استفاده شده که در نهایت 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از فرمول کوکران میزان پایایی پرسشنامه مقدار 93/0 بدست آمد که مقدار قابل قبول را نشان می‌دهد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، دهستان لوندویل با نمره نهایی 261/0 و دهستان چلوند با نمره نهایی 260/0 در وضعیت بهتری از نظر میزان تاثیر آموزش‌های ترویجی بر توسعه روستایی در بعد اقتصادی داشته و دهستان حیران در رتبه آخر قرار گرفته است. همچنین مهمترین عواملی که در زمینه اثربخشی ابعاد اقتصادی آموزش‌های ترویجی تأثیرگذار می‌باشند عبارتند از؛ 1) آموزش متنوع‌سازی اقتصاد روستایی و 2) برگزاری کلاس‌های ترویجی و بهبود و نوین‌سازی شیوه‌های تولیدی کشاورزی. در بین عامل‌های شناسایی شده عامل اول (آموزش متنوع‌سازی اقتصاد روستایی) با مقدار ویژه 90/4 و درصد واریانس 83/28 بیشترین تأثیر را در اثربخشی آموزش‌های ترویجی در بعد اقتصادی و تحقق توسعه پایدار روستایی داشته است

کلیدواژه‌ها