اثرات متاورس بر بازاریابی گردشگری روستایی در بخش طرقیه شهرستان مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد مشهد، مشهد، ایران

چکیده

در سال­های اخیر، استفاده از رهیافت متاورس به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی در  توسعه بازاریابی گردشگری، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است و نتایج مثبتی در توسعه مناطق روستایی به همراه داشته است. لذا در تحقیق حاضر، هدف اصلی شناسایی اثرگذاری متاورس بر بازاریابی گردشگری روستایی است. این پژوهش از نظر روش­شناسی، توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. جامعه نمونه تحقیق شامل افراد ساکن در روستاهای گردشگر­پذیر در بخش طرقبه(شهرستان بینالود) است که با استفاده از فرمول کوکران و با خطای 1/0 و به روش تصادفی انتخاب شده اند. برای تحلیل یافته­ها از نرم افزار spss و مدل تصمیم­گیری چند معیاره MARCOS استفاده شده است. در تحقیق حاضر متغیر اثرگذاری متاورس بر توسعه گردشگری روستایی با استفاده از 38 مؤلفه مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی یافته­های توصیفی نشان داد که کمترین میانگین متعلق به گویه تاثیر متاورس در زمینه همکاری دولت برای راه اندازی بازاریابی گردشگری روستایی با میانگین 267/2 و بیشترین میانگین نیز متعلق به گویه تاثیر متاورس بر درآمد­زایی محصولات گردشگری روستایی با میانگین 35/4 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مهمترین اثرات متاورس بر بازاریابی گردشگری روستایی شامل « اطلاع رسانی و آگاهی» با 23/17 درصد واریانس تبیین شده است. نتیجه آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داد که موثرترین بعد اثرگذاری متاورس در بازاریابی گردشگری روستاهای مورد مطالعه رونق فروش محصولات با میانگین 78/3 است. نتایج رتبه‌بندی مدل­های تصمیم­گیری چندمعیاره تکنیک آنتروپی و Marcos برای روستاهای موردمطالعه نشان داد که قوی­ترین اثرگذاری متاورس در بازاریابی گردشگری روستایی متعلق به روستای ازغد می ­باشد. بنابراین پیشنهاد روش مقاله این است که حل مشکل آنتن دهی تلفن همراه و دسترسی عموم کاربران به اینترنت نسل سوم یا Web3مورد توجه قرار گیرد و آن را در برنامه های توسعه روستایی قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


اسکندری ثانی، محمد، سفالگر، سحر(1402)، ارزیابی بسترهای فناوری بلاک چین در راستای توسعه گردشگری پایدار در ایران، چشم انداز شهرهای آینده، 4(3)،102-79.https://jvfc.ir/article-1-237-fa.html
امیری، فوژان، محبی، سراج الدین، رنجبر، محمد حسین، باقری، مهدی(1401)، تاثیر عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای بر بازاریابی گردشگری روستای در استان هرمزگان، جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای، 12(3)،199-186. DOI:10.22034/JGEOQ.2022.293769.3188
رضائی، امیر علی،شیخی، محمد و چائی پز، محمد رضا(1401)، توسعه کارافرینانه گردشگری سلامت ایران با رویکرد متاورس و متاهلث، چهارمین همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در مدیریت وعلوم انسانی، تهران. https://civilica.com/doc/1508980/
رومیانی، احمد (1392)، ارزیابی نقش جریان سرمایه های شهری روستایی در توسعه گردشگری خانه های دوم روستایی، دهستان حصار ولیعصر؛ شهرستان بوئین زهرا، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان. https://elmnet.ir/doc/10561912-21711
سلیمانی، عادل (1391)، گردشگری الکترونیکی روستایی و نقش آن در توسعه پایدار با تاکید بر روستایی، جمعیت، 81(82)، 99-111. https://ensani.ir/fa/article/344033/
شیخی، داود، پازکی، معصومه (1396)، ارزیابی و اولویت­بندی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری روستایی با استفاده از مدل آمخیته بازاریابی7، مطالعه موردی: دهستان جوزان، شهرستان ملایر، پژوهش های روستایی،8(3)، 501-488. DOI. 10.29052JRUR.2017.63478
صفری سیاهکلرودی، عماد، عباسی، ابراهیم، نسیمی، محمد علی(1401)، بررسی رابطه مدل بازاریابی گردشگری روستایی با ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان رودسر)، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک،3(1)،91-77.https://gsma.lu.ac.ir/article-1-232-fa.html
اله یاری، سمیرا، اردشیر تاج زاده نمین، ابواالفضل، بدیع زاده، علی و پور فرج، اکبر(1399)، الگوی بازاریابی مقصدهای گردشگری روستایی در ایران، مطالعات اجتماعی گردشگری،8(16)، 88-59. http://journalitor.ir/Article/13990817250611
 
References
Allahyari, S., Tajzadeh Namin, A., Badiee Zadeh, A., & Pourfaraj, A. (2020). A model of marketing for rural tourism destinations in Iran. Tourism Social Studies, 8(16), 59-88. http://journalitor.ir/Article/13990817250611  [In Persian]
Amiri, F., Mohebi, S., Ranjbar, M. H., & Bagheri, M. (2022). The impact of structural, behavioral, and contextual factors on rural tourism marketing in Hormozgan province. Geography and Regional Planning, 12(3), 186-199. DOI:10.22034/JGEOQ.2022.293769.3188 [In Persian]
Boo, S., Busser, J. & Baloglu, S. (2009). A model of customer-based brand equity and its applicationtomultipledestinations. TourismManagement, 30, 219–231, DOI: 10.1016/j.tourman.2008.06.003
Buhalis, D., Leung, D., & Lin, M. (2023). Metaverse as a disruptive technology revolutionising tourism management and marketing. Tourism Management97,1-11. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2023.104724
Buhalis, D., Lin, M. S., & Leung, D. (2022). Metaverse as a driver for customer experience and value co-creation: implications for hospitality and tourism management and marketing. International Journal of Contemporary Hospitality Management35(2), 701-716. DOI: 10.1108/IJCHM-05-2022-0631
Calzada, I. (2023). Smart Rural Communities: Action Research in Colombia and Mozambique. Sustainability, 15(12), 9521. https://doi.org/10.3390/su15129521
Choe, Y., Kim, J., & Fesenmaier, D. R. (2017). Use of social media across the trip experience: An application of latent transition analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(4), 431–443. DOI: 10.1080/10548408.2016.1182459
Esakandari Sani M, & Sofalgar S. (2023). Platforms for the application of blockchain technology in order to achieve the sustainable development of urban tourism in Iran. Journal of Future Cities Vision. 4 (3), 5. http://jvfc.ir/article-1-237-fa.html [In Persian]
Gretzel, U. (2021). Conceptualizing the smart tourism mindset: Fostering utopian thinking in smart tourism development. Journal of Smart Tourism, 1(1), 3–8. DOI: 10.52255/smarttourism.2021.1.1.2
 Gretzel, U., & Koo, C. (2021). Smart tourism cities: A duality of place where technology supports the convergence of touristic and residential experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 352–364. DOI: 10.1080/10941665.2021.1897636
Gretzel, U., Reino, S., Kopera, S., & Koo, C. (2015). Smart tourism challenges. Journal of Tourism, 16(1), 41–47. https://www.academia.edu/19218245/Smart_Tourism_Challenges
Gursoy, D., Malodia, S., & Dhir, A. (2022). The metaverse in the hospitality and tourism industry: An overview of current trends and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(5), 527-534. DOI: 10.1080/19368623.2022.2072504
Happ, E., & Ivancsó-Horváth, Z. (2018). Digital tourism is the challenge of future–a new approach to tourism. Knowledge Horizons. Economics, 10(2), 9-16. https://www.researchgate.net/publication/325631194_DIGITAL_TOURISM_IS_THE_CHALLENGE_OF_FUTURE_-_A_NEW_APPROACH_TO_TOURISM
Huang, X. T., Wang, J., Wang, Z., Wang, L., & Cheng, C. (2023). Experimental study on the influence of virtual tourism spatial situation on the tourists’ temperature comfort in the context of metaverse. Frontiers in Psychology13,1-16. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1062876
Koo, C., Kwon, J., Chung, N., & Kim, J. (2023). Metaverse tourism: conceptual framework and research propositions. Current Issues in Tourism26(20), 3268-3274. DOI: 10.1080/13683500.2022.2122781
Krzysztof H., (2020): The Impact of Technology on the Industrial Heritage Tourism Enterprises: Case of the Coal mine Museum in Zabrze, Silesian Unive Rsity of Technology Publishing House, Organization and Management Series.146,143-156. DOI: 10.29119/1641-3466.2020.146.11
Liu, A., & Wall, G. (2006). Planning tourism employment: a developing country perspective. Tourism management27(1), 159-170. DOI: 10.1016/j.tourman.2004.08.004
Loureiro, S. M. C. (2020). How does the experience and destination authenticity influence “affect”?. Anatolia31(3), 449-465. https://doi.org/10.1108/JHTI-08-2021-0218
Monaco, S., & Sacchi, G. (2023). Travelling the Metaverse: Potential Benefits and Main Challenges for Tourism Sectors and Research Applications. Sustainability15(4), 1-18. https://doi.org/10.3390/su15043348
Mystakidis, S., Fragkaki, M., & Filippousis, G. (2021). Ready teacher one: Virtual and augmented reality online professional development for K-12 school teachers. Computers10(10), 134. https://doi.org/10.3390/computers10100134
Orús, C., Ibáñez-Sánchez, S., & Flavián, C. (2021). Enhancing the customer experience with virtual and augmented reality: The impact of content and device type. International Journal of Hospitality Management, 98. 1-13. DOI: 10.1016/j.ijhm.2021.103019
Park, S., & Kim, S. (2022). Identifying world types to deliver gameful experiences for sustainable learning in the metaverse. Sustainability, 14(3), 1-14. https://doi.org/10.3390/su14031361
Park, S., & Stangl, B. (2020). Augmented reality experiences and sensation seeking. Tourism Management, 77,1-42. DOI: 10.1016/j.tourman.2019.104023
Park, S., & Stangl, B. (2020). Augmented reality experiences and sensation seeking. Tourism Management, 77, 104023. DOI: 10.1016/j.tourman.2019.104023
Rauschnabel, P. A., Felix, R., Hinsch, C., Shahab, H., & Alt, F. (2022). What is XR? Towards a framework for augmented and virtual reality. Computers in human behavior133, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107289
Rezaei, A. A., Sheikhi, M., & Chaeipaz, M. R. (2021). Entrepreneurial development of Iran's health tourism with a metaverse and metahealth approach. The 4th National Interdisciplinary Conference on Management and Humanities Research, Tehran. https://civilica.com/doc/1508980/ [In Persian]
Rihova, I., Moital, M., Buhalis, D. and Gouthro, M.B., (2019), “Practice-based segmentation: taxonomy of C2C co-creation practice segments”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(9), 3799-3818. https://doi.org/10.1108/IJCHM-01-2018-0096
Roumiani, A. (2013). Evaluating the role of urban-rural capital flows in the development of rural second homes tourism, Hesar Valieasr district, Buin Zahra county. Master's thesis in Geography and Rural Planning, University of Zanjan. https://elmnet.ir/doc/10561912-21711[In Persian]
Sabreen G. Abd Eljalil, Mohamed Ezzat, Asmaa M. Othman (2019): The Role of Egyptian Travel Agencies, Websites in increasing Tourist`s Online Trust, International Journal of Tourism and Hospitality Management.1-15. 10.21608/IJTHM.2019.52149
Safari Siahkalroudi, E., Abbasi, E., & Nasimi, M. A. (2022). Investigating the relationship between the rural tourism marketing model and destination brand equity (Case study: Villages in the mountainous areas of Rudsar county). Geographical Studies of Arid Regions, 3(1), 77-91. https://gsma.lu.ac.ir/article-1-232-fa.html [In Persian]
Sheikhi, D., & Pazoki, M. (2017). Evaluation and prioritization of the factors affecting rural tourism marketing using the 7P marketing mix model: A case study of Jowzan district, Malayer. Rural Research, 8(3), 488-501. DOI. 10.29052JRUR.2017.63478 [In Persian]
Soleimani, A. (2012). Rural e-tourism and its role in sustainable development with emphasis on rurality. Population, 81(82), 99-111. https://ensani.ir/fa/article/344033/ [In Persian]
Tsai, S. P. (2022). Investigating metaverse marketing for travel and tourism. Journal of Vacation Marketing, 13567667221145715. https://doi.org/10.1177/13567667221145715
Umar, A. (2022). Metaverse for UN SDGs–An Exploratory Study. Science-Policy Brief for the Multistakeholder Forum on Science, Technology and Innovation for the SDGs, May 2022,13-28. https://sdgs.un.org/documents/metaverse-un-sdgs-exploratory-study-amjad-umar-harrisburg-university-science-and
Ventura, S., Brivio, E., Riva, G., & Baños, R. M. (2019). Immersive versus non-immersive experience: Exploring the feasibility of memory assessment through 360 technology. Frontiers in Psychology, 10, 1-7. https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2019.02509/full
Wirantari, I. D. A. P., Yasintha, P. N., & Ginting, R. T. (2022). Kube Development (Joint Business Group) in Jatiluwih Village, Bali through Digital Marketing in the New Normal Era. Megafury Apriandhini, SH, MH Chair of 4th OSC, 343. https://repository.ut.ac.id/10130/1/BUKU-PROSIDING-OSC-2022_ERMAN%20ARIF.pdf