توسعه سبد خدمات آموزش روستاییان پیراشهر تهران در راستای توسعه پایدار فضا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، رشت، ایران

3 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، رشت، ایران

چکیده

روستائیان پیرامون شهر تهران به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی بیشتر نسبت به شهرنشینان، نیازمند توجه بیشتر برای گسترش آموزش می باشند. پژوهشگاه علوم انسانی با در اختیار داشتن بهترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و پشتیبانی دولتی، از جمله مراکز ارائه خدمات آموزشی به روستائیان پیرامون شهر تهران می باشد. این پژوهش به توسعه سبدخدمات آموزشی جهت گسترش دامنه آموزش برای روستائیان با هدف گسترش فرهنگ روستائیان اطراف تهران، در پژوهشگاه علوم انسانی انجام شده است. روش پژوهش، کیفی از نوع اکتشافی است از نظر هدف، توسعه ای با رویکرد استقرایی می باشد. با استفاده از تحلیل داده بنیاد و به شیوه اشباع نظری، با دوازده تن از خبرگان برتر پژوهشگاه علوم انسانی که به شیوه هدفمند قضاوتی، نمونه گیری شده اند، مصاحبه های عمیق و هدفمند برای گردآوری داده ها انجام شده است که با سه مرحله کدگذاری، در نهایت، الگوی مفهومی، استخراج گردید. مدل شامل هفت مقوله اصلی، در بیست مقوله فرعی با هشتاد و شش شاخص در چارچوب مدل پارادایمی می باشد. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که پژوهشگاه علوم انسانی می تواند با گسترش آموزش، فرهنگ روستائیان اطراف تهران را در زمینه های مختلفی مانند کارآفرینی، اجتماعی و معنوی رشد دهد.

کلیدواژه‌ها


احدی، فاضل و نظم فر، حسین و معصومی، محمد تقی و آبروش، اکبر،1399، تحلیلی بر گستره فضایی فقر آموزشی در شهر اردبیل
آراسته، حمیدرضا؛ رضایی، سعید؛ بازاریابی در آموزش عالی. شناسایی معیارها و منابع اطلاعاتی در انتخاب دانشگاه، فصلنامه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی، دوره سوم، شماره 5، بهار و تابستان 1393
پرهیزکار، اکبر؛ امکچی، حمیده؛ رکن الدین افتخاری، عبدالرضا. (1388) هدفگرایی در برنامه ریزی مسکن با توجه به تحول در ساختار جمعیتی کشور، فصلنامه مدرس علوم انسانی، 13(1)؛ 95-127
تودارو، ما یکل (2000) توسعه اقتصادی در جهان سوم. ترجمه غلامعلی فرجادی (1378) تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه
جمعه پور، محمود (1391) مقدمه‌ای بر برنامهریزی توسعه روستایی دیدگاهها و روشها. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
جهان الدینی، عباس و سلیمانی، حسین و غفاری، رامین،1401، بررسی رابطه مدیریت راهبردی و توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان سیریک
حیدری، غلامحسین و یزدان سنا، فاروق؛ (1394) مقایسه میزان اثربخشی دوره‌های آموزش کارآفرینی در شهرستانهای سقز و سنندج تحقیات مدیریت آموزشی، 24؛ 143-161
خسروی، محبوبه،1397، طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت خدمات آموزشی در موسسه‌ها و دانشگاه‌های مجازی ایران
داودی، علیرضا (1399) بررسی عوامل مؤثر بر تحول در حوزة فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش ایران ) مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر تهران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. دوره 10، شماره 1؛ 402-3811
رزاقی، نسیم و تحسیری، مینا،1396، افزایش تحرک و بهره‌وری درسی به‌صورت همزمان در مدارس ابتدایی از طریق طراحی محصولات کمک آموزشی، کنفرانس بین‌المللی دیزاین (تعامل بین طراحی صنعتی و معماری داخلی) 1396، تهران
ساعی، مهدی و رجب زاده آلمالو، علی،1400، تأثیر عوامل فرهنگ دینی بر کیفیت آموزش مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا (مورد مطالعه: مرکز آموزش مجازی
شریفی، نرگس و انیسه، محمد،1399، ارزیابی کیفیت خدمات اموزشی دانشگاه‌ها، کنفرانس بین‌المللی مدل‌ها و تکنیکهای کمی در مدیریت، قزوین
شریعتمداری، علی (1365) جامعه و تعلیم و تربیت (مبانی تربیت جدید)، تهران، انتشارات‌امیرکبیر. ص 19
عباسی نیکو، محمد؛1394. طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت بازرگانی. دانشکده ادبیات ایلام
عباسی، م.& ترکمنی، م.(1389). مدل نظری اجرای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بررسی‌های بازرگانی،4-3
فال سلیمان، محمود و حجی پور، محمد (1394) برنامه ریزی استراتژیک بخشهای اقتصادی در راستای توسعه منطقه‌ای با بهره گیری از مدل SWOT مطالعه موردی: بخش صنعت و معدن در استان خراسان جنوبی. مسکن و محیط روستا، دوره 34، شماره 150، ص 100-89.
فلاح، محمد،1400، لزوم توسعه فرهنگ نوآوری و خلاقیت در نظام آموزش عالی، سومین کنفرانس بین‌المللی توسعه و ترویج علوم انسانی و مدیریت در جامعه، تهران،
گودرزی، سحر و جهانیان، رمضان و حقیقی، فهیمه السادات مرداسی، یاس و مکوندی، فؤاد،1399، شناسایی شاخص‌های سنجش کیفیت خدمات آموزشی ضمن خدمت براساس مدل کانو (مورد مطالعه: مجتمع آموزش فنون اهواز)
محمدزاده، بهبود؛1398. شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش کارآموزان آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد . فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. دوره 13 شماره 44
مسیبی، س.، برقی، ح.، رحیمی، د. و قنبری، ی (1397) اولویتبندی راهبردهای توسعه در مناطق روستایی با رویکرد توسعة پایدار مطالعة موردی: روستاهای ناحیة شمال غرب استان اصفهان (. مجله پژوهش و برنامه ریزی روستایی، 7(1)207-1
هاشمی، سیدمحمود (1396). الگوی تصویرسازی سازمانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی- رساله دورة دکترای مدیریت بازرگانی، گرایش رفتارسازمانی و منابع انسانی- دانشکده مدیریت وحسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی
همتی نژاد، مهرعلی و شبانی، سپیده و فرجی، رسول،1398، بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده‌های علوم ورزشی با رویکرد گسترش کیفیت عملکرد (مطالعه موردی: دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان)
یونسکو (2007) " فرهنگ، خلاقیت و بازار: گزارش جهانی فرهنگ " مرکز انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران
Bates, T. (2001). “International distance education: Cultural and ethical issues”, Distance Education, 22 )1(, pp. 122-136.
Castillo-Merino, D., & Serradell-Lopez, E. (2014), An analysis of the determinants students performance in e-learning. Computers in Human Behaviour, 476-484.An analysis of the determinants students performance in e-learning. Computers in Human Behaviour, 476-484.
Dc, N. 2008. Re-discovering Rural Development: A Reflection on Potential and Prospects. Sarup & Sons.
Ellis, F. 2003. Livelihoods and rural poverty reduction in Kenya. Development Policy Review, (13): 566-571.
Gitman, Lawrence J. & McDaniel, C. (2005). The future of business: the essentials. Mason, Ohio:South-Western.
Hamiti, M., Reka, B., & Imeri, F. (2015). The Impact of Computer Components in Enhancing the Quality of Teaching and Learning Process in Universities.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2422-2426.
Hefler, G. (2013). Taking Steps: Formal Adult Education in Private and Organizational Life, Zurich, Lit Verlag Munster.
Hubackova, S. (2015). Factors Influencing the Quality of Teaching and the Foreign Language Knowledge. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1952-1956.
Kotze & Plessis 2003-Students as 'co-producers' of education: A proposed model of student socialisation and participation at tertiary institutions.
Maleki, Hassan; Hedayati, Angel; (1393). Development of education, "Identification of influencing factors: providing a conceptual framework of results, management studies on law enforcement education"; Seventh year, number two.
Maleki, Hassan; Hedayati, Angel; (1393). Development of education, "Identification of influencing factors: providing a conceptual framework of results, management studies on law enforcement education"; Seventh year, number two
Manuel N. (2008). Customer perception of service quality at the business studies unit of the Durban University of Technology, Research project.
Mohammadpour Zarandi, Hossein; (1394). "The place of education in sustainable urban development, Quarterly Journal of Urban Economics and Management"; www.iueam.ir
Musaei, Meysam; Ahmadzadeh, Maryam; (2007). "Developing Education and Sustainable Development"; www.ensani.ir
Purtahery, m. Talebi, h. Roknodineftekhari, a. 1390. Economic and Social Factors Affecting Rural Poverty Reduction with Emphasis on Ultimate Poverty: Qolestan Section of Qom Province, Quarterly Journal of Space Planning and Planning1 (2), Pages: 61-80. (In Persian)
Tawfiqi, Jafar; Miri Moghadam, Mozhdeh; (1395). "Sustainable Education and Development"; www.fanoosedu.ir
Zahedi, Shams Sadat; (1395). "Sustainable Development"; Samat Publications.