بررسی و ارزیابی سواد مالی کارآفرینان روستایی شهرستان سمیرم استان اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

توسعة روستایی بیش از گذشته با پدیدة کارآفرینی مرتبط شده‌است؛ زیرا کارآفرینی با ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی، نوآوری در فعالیت‌ها و رقابت‌پذیری پیش زمینة اساسی برای ارتقای سطح توسعة جامعه است. کارآفرینی فرایندی است که در آن کارآفرین فعالیت‌های اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایة خود شروع می‌کند. اما باید توجه داشت که شکل‌گیری کارآفرینی نیازمند فراهم بودن بسترها و زمینه‌هایی مناسب و مورد نیاز کارآفرینی است. از اﻳـﻦ رو، ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣـﻞ و ﻓﺮاﻳﻨـﺪﻫﺎی موثر بر کارآفرینی اجتناب‌ناپذیر اﺳﺖ و یکی از این عوامل، مهارت‌های مالی یا سواد مالی‌است. چرا که یکی از عوامل و توانایی‌های است که‌ می‌تواند موفقیت یک کارآفرین را تعیین کند، هر چقدر که کارآفرینان این مهارت را بهتر یاد بگیرند، بهتر می‌توانند بر زندگی و کسب و کار خود تسلط داشته باشند. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های مالی بر سواد مالی(دانش، رفتار و نگرش) کارآفرینان شهرستان سمیرم اجرا شد. نمونه پژوهش را 32 نفر به صورت در دسترس و به روش گلوله برفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه الف(گروه آموزش دیده) و ب( آموزش ندیده) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با آلفا کرونباخ 78/0 بود. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ نشان داد آموزش بر ابعاد مختلف سواد مالی موثر واﻗﻊ ﻣﻲ‌ﺷﻮد و میانگینﻫﺎی ﻧﻤﺮات کارآفرینان ﮔﺮوه الف ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ کارآفرینانﮔﺮوه ب ﺑﻪ طور معناداری بیشتر بود. در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ‌ﮔﻴﺮی ﻣﻲ‌ﺷﻮد ﻛﻪ آﻣﻮزش مهارت‌های مالی بر سواد مالی و ابعاد آن در کارآفرینان تاثیر‌گذار است.

کلیدواژه‌ها


  • احمد پورداریانی، محمود و عزیزی، سید محمد(1383). کارآفرینی، انتشارت محراب قلم.
  • امینی، علیرضا و حسینی ماچک، شیما (1396). شناسایی ویژگی­های هوش کارآفرینانه زنان کارآفرین: مطالعه­ای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قرارداری. توسعه کارآفرینی، 10(2)، 359-374.
  • جعفری، عباس(1379). گیتی­شناسی ایران(دایره المعـارف جغرافیایـی ایـران). تهـران: موسسـه جغرافیایـی و کارتوگرافـی گیتـا شناسـی.
  • رضوانـی، محمدرضـا و نجـارزاده، محمـد(1387)، بررسـی و تحلیـل زمینه­هـای کارآفرینـی روسـتاییان در فراینـد توسـعه نواحـی روسـتایی (مطالعه مـوردی: دهسـتان بـرآن جنوبـی اسـتان اصفهـان). فصلنامه توسـعه کارآفرینـی،1(2)، 161-182.
  • سعیدی‌کیا، محمد(1386). اصول و مبانی کارآفرینی، تهران: انتشارات کیا.
  • ضیاء، بابک و وقار موسوی، مجید(1395). بررسی تأثیر آموزش های رسمی کارآفرینی بر شکل­گیری قصد کارآفرینانه. فصلنامه توسعه کارآفرینی،9(1)، 99-117.
  • کریمی، سعید(1394). بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی. فصلنامة توسعه کارآفرینی،8(2)، 371-390.
  • مرکز آمار ایران سازمان برنامه و بودجه کشور(1395). نتایج طرح آمارگیری نیروی کار.
  • معین الدین، محمود(1390). ارزیابی و ارائه الگوی مناسب جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی« رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
  • مقیمی، سید محمد(1378). دایره المعارف کارآفرینی، تهران: انتشارات همپا، 215-217.
  • Abubakar, H. A. (2015). Entrepreneurship development and financial literacy in Africa. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 11, 281–294.
  • (2014). financial education for entrepreneurs: what next? The Association of Chartered Certified Accountants, 1–20.
  • Adomako, S. & Danso, A. (2014). Financial Literacy and Firm performance: the resource flexibility. International Journal of Management & Organizational Studies, 3, 2–15.
  • Akanno, S. N., Emejuru, N. J., & Khalid, A. (2017). A Profitability-Focused Assessment of Financial Literacy Level of Southeastern Nigeria SMEs. International Journal of Business & Law Research, 5, 12–20.
  • Al-Tamimi, H. & Bin Kalli, A. (2009). Financial literacy and investmentdecisions of UAE investors, The Journal of Risk Finance, No. 5, pp. 500-516.
  • Aminu, M. I. (2016). Proposing individual entrepreneurial orientation as a moderator on the relationship between entrepreneurship education and students’ intention to venture creation in Nigeria. Nigerian Journal of Management Technology & Development, 7, 174–178.
  • Atkinson, A.; messy, F. (2012). Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study; [online], OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, Available at: http://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/measuringfinancial-iteracy_5k9csfs90fr4-en.
  • Autio, E & ACS, Z. (2010). Intellectual property rights and the formation of entrepreneurial growth aspirations. Strategic Entrepreneurship, 4(3): 234– 251.
  • Bernardi, E., Detoni, A.F. (2009). Managing Cultural diversity: integration values and management skills, POMS 20th Annual Conference Orlando, Florida U.S.A.
  • Broehl, W.G. (2009). Entrepreneurship in Less Developed World, Translated by A. Rezayat, Encyclopedia of Entrepreneurship, Iran Encyclopedia Compiling Foundation.
  • Bruhn, M., & Zia, B. (2011). Stimulating Managerial Capital in Emerging Markets: The Impact of Business and Financial Literacy for Young Entrepreneurs. World Bank Policy Research Working Paper, 1–44.
  • Bucher-Koenen, T., Lusardi, A., Alessie, R. J. M., & van Rooij, M. C. J. (2014). How financially literare are women? An overview and new insights. MEA Discussion Paper.
  • Carpena, F., & Zia, B. (2011). Unpacking the Causal Chain of Financial Literacy. The World Bank Development Research Group, 1–36.
  • Chu, Z., Wang, Z., Xiao, J. J., & Zhang, W. (2017). Financial Literacy, Portfolio Choice and Financial Well-Being. Social Indicators Research, 132, 799–820.
  • Efe, A. J. (2014). Entrepreneurship Education: A Panacea for Unemployment, Poverty Reduction and National Insecurity in Developing and Underdeveloped Countries. Merican International Journal of Contemporary Research, 4, 124–136.
  • Engelschiøn, Anne-Sofie. (2014). Does increased access to finance enhance entrepreneurial activity among students? How perceived access to finance affects entrepreneurial intentions. Theses. University of Stavanger. Norway.
  • Eniola, A. A., & Entebang, H. (2016). Financial literacy and SME firm performance. International Journal of Research Studies in Management, 5, 31–43.
  • Eresia-Eke, C. E., & Raath, C. (2013). SMME Owners Financial Literacy and Business Growth. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4, 397–406.
  • Fatoki, O. (2014). The Financial Literacy of Micro Entrepreneurs in South Africa. Journal of Social Sciences, 40, 151–158.
  • Fisher, P. J., & Yao, R. (2017). Gender differences in financial risk tolerance. Journal of Economic Psychology, 61, 191–202.
  • Gove, P. (1961). Finance. Webster's Third New International Dictionary of the English Language Unabridged.
  • Grable, J. E., & Joo, S.-H. (1999). Factors related to risk tolerance: A further examination. Consumer Interests Annual, 45, 53–58.
  • Hisrich, R., D.B. Robert, G. Candida. (1985). Starting financing and managing a successful new business, Lexington, P.18.
  • Hung, A. A. – Parker, A. M. – Yoong, J. (2009): Defining and Measuring Financial Literacy. RAND Working Paper Series. WR-708 September, p. 2
  • Hussaina, M. D., Bhuiyanb, A. B., Said, J., & Halim, M. S. B. A. (2017). Entrepreneurship Education is The Key Contrivance of Poverty Alleviation: An Empirical Review. Journal of Business and Management, 1, 32–41.
  • Jonsson, S., Söderberg, I.-L., & Wilhelmsson, M. (2017). An investigation of the impact of financial literacy, risk attitude, and saving motives on the attenuation of mutual fund investors’ disposition bias. Managerial Finance, 43, 282–298.
  • Karim, S, Biemans, H J A, Lans, T, Chizari, M & Mulder, M. (2016). The Impact of Entrepreneurship Education: A Study of Iranian Students' Entrepreneurial Intentions and Opportunity Identification. Journal of Small Business Management, 54(1): 187–209.
  • Karlsson, T & Moberg, K. (2013). Improving perceived entrepreneurial abilities through education: Exploratory testing of an entrepreneurial self-efficacy scale in a pre-post setting. The International Journal of Management Education, 11 (1): 1–11.
  • Kebede, M., Kaur, N., & Kaur, J. (2017). Financial Literacy among Urban Dwellers in Addis Ababa, Ethiopia. International Journal of Accounting and Financial Management, 4, 27–49.
  • Khadija M. Usama and Wan Fauziah Wan Yusoff. (2018). the Relationship Between Entrepreneurs’ financial literacy and Business Performance Among Entrepreneurs of Bausch State Nigeria, International Journal of Entrepreneurship and Business Innovation Vol.1, No.1, pp.15-26, 2018.
  • Kisunza, R. N. & Theuri, F. (2014). Determinants of effective utilization of youth enterprise development fund: A case of Kisauni Constituency, Mombasa County in Kenya. International Journal of Social Sciences and Entrepreneurship, 1, 1–17.
  • Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52, 5–44
  • Lusimbo, E. N. (2016). Relationship between Financial Literacy and the Growth of Micro and Small Enterprises in Kenya: A Case of Kakamega Central Sub- County. International Journal of Development and Economic Sustainability, 62, 56–61. Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52, 1–40.
  • Matewos, K. R., Navkiranjit, K. D., & Jasmindeep, K. (2016). Financial literacy for developing countries in Africa: A review of concept, significance and research opportunities. Journal of African Studies and Development, 8, 1–12
  • Miller, M., (2009), “The case for financial literacy in developing countries”, World Bank Group, Washington, DC.
  • Musie, L. (2015). The use of financial literacy concepts by entrepreneurs in the small and medium enterprise sector in Mpumalanga Province, South Africa.
  • Okello Candiya Bongomin, G., Mpeera Ntayi, J., Munene, J. C., & Akol Malinga, C. (2017). The relationship between access to finance and growth of SMEs in developing economies. Review of International Business and Strategy, 27, 520–538.
  • Oseifuah, E. K. (2010). Financial literacy and youth entrepreneurship in South Africa. African Journal of Economic and Management Studies, 1, 164–182.
  • Peng, X., Nelson, E. S., Maiers, J. L., & Demali, K. a. (2015). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence Annamaria. J. Econ Lit., 52, 5–44.
  • Pistrui, D, Huang, W., Oksoy, D & Welsch, H. (2001). Entrepreneurship in china: characteristics, Attitudes, and Family Forces shaping in Emerging private sector, Fam Bus Rev, No. 2.
  • Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., Coronel, D. A., & Bender Filho, R. (2015). Financial literacy in Southern Brazil: Modeling and invariance between genders. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 6, 1-12.
  • Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, 44, 276–295.
  • Ripain, N., Amirul, S. M., & Mail, R. (2017). Financial literacy and SMEs’ potential entrepreneurs: The case of Malaysia. Journal of Administrative and Business Studies, 3, 60–68.
  • Schuchardt, J., Hanna, S. D., Hira, T. K., Lyons, A. C., Palmer, L., & Xiao, J. J. (2009). Financial literacy and education research priorities. Journal of Financial Counseling and Planning, 20, 84–95
  • Schuhen, M., & Schürkmann, S. (2014). Construct validity of financial literacy. International Review of Economics Education, 16, 1–11.
  • Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed? Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention, the Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship, and Small Business (IICIES 2013).
  • Wise, S. (2013). The Impact of Financial Literacy on New Venture Survival. International Journal of Business and Management, 8, 30–39.
  • Yew, S., Yong, C., Cheong, K., & Tey, N. (2017). Does Financial Education Matter? Education Literacy among Undergraduates in Malaysia. Institutions and Economies, 9, 43–60.